Filmögonblick av självövervinnelse

Ett självövervinnelse-ögonblick kan vara när en person (verklig eller fiktiv) har satts under så hård press att denne, för att kunna svara, tvingas bryta mot tidigare övertygelser. Det tilltalande med en sådan situation är den djupa inre konflikten; motstridiga moraliska och känslomässiga frågor som slåss om ens själ. Det kan ses som en intensivt introspektiv och, i slutändan, renande process ur vilken en ny person föds och en gammal dör.

Revolver: Lönnmördaren Sorter får ett samvete (Klipp)

Det här självövervinnelse-ögonblicket sticker ut eftersom det är fullständigt oväntat. Sorters karaktär är inledningsvis stereotypen av en kallsinnig lönnmördare som ofta förekommer i film och som ytterst sällan utvecklas. Här plötsligt, från ingenstans och utan att ens ha en huvudroll, får Sorter tvär-nog och går lös på sina egna.

I scenen pressas huvudkaraktärens bror Billy på information under tortyr-liknande metoder (när scenen börjar är hans hand fastspikad i bordet). Sorter har så här långt i filmen enbart sysslat med att kallt och metodiskt avrätta folk, men här möter hans inre psykopat uppenbarligen motstånd. Jag gillar hur han gör en första protest när det ser ut som att man ska sätta eld på Billy.
Sorters självövervinnelse-ögonblick blir distinkt och följs av ett mördarstråk lika kyligt och blodigt som tidigare, fast nu mot den egna sidan (går väl att diskutera morallogiken i det om man vill). Mitt i allt stannar han upp och tröstar den gråtande flickan, uppenbart empatiskt för hennes obehag.

Tillbaka till Framtiden: George McFly reser sig mot Biff (Klipp)

En scen som talar för sig själv. George McFly, nedslagen och förödmjukad, står slutligen upp mot sin plågoande Biff. Hans inre konflikt, påeldad av Biffs hånskratt, symboliseras av hans hand som sakta knyts då vrede och stolthet successivt triumferar rädsla. Ut på andra sidan — efter en våldsam snyting — kommer en ny George McFly, stärkt av sin inre seger.

Star Wars: Darth Vader räddar Luke från Kejsaren (Klipp)

Ett maffigt självövervinnelse-ögonblick. Sekvensen med Vader, Luke och Kejsaren är långdragen och byggs upp under flera segment; kulmen, när Luke har avvisat den mörka sidan och ska möta sin dödsdom, är också kulmen på hela trilogin.

Vaders inre konflikt mellan sitt bittra förflutna, sin lojalitet gentemot Kejsaren och kärleken till sin son, är uppenbar trots hans svarta mask. Vid något tillfälle reflekteras blixtarna som kejsaren använder mot Luke i hjälmens ögonlinser, i vad som skulle kunna liknas vid spänningar och urladdningar i Vaders inre storm — lika plågsamma för honom som för Luke. Liksom i tidigare exempel når Vader, mitt framför våra ögon, en kritisk punkt där hans gamla övertygelser plötsligt ger vika för nya, starkare krafter som driver honom till att rädda Luke. Yes.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s