Avatar (2009)

Finns det särskilda glasögon för extra story- och karaktärsdimensioner?

Avatar ska “kännas, inte tänkas” menar manusförfattaren/regissören James Cameron. Hm. Jag förmodar att han med det menar att den ska ses som en slags naturupplevelse; man “tänker” inte fram upplevelsen av en solnedgång vid havet eller ett glittrande fjäll — de “känns” fram. Hade Avatar varit tillräckligt visuellt magnifik och överväldigande så kanske det hade kunnat bli fallet, men även om han lyckas skapa den kanske vackraste pixelerade världen hittills så är det fortfarande bara en pixelerad värld. Istället borde Cameron ha arbetat mer med sin berättelse, det är genom den han verkligen hade kunnat skapa känslor. Känslor och tankar, för om de två nu är separabla överhuvudtaget så vill det faktiskt till att intellektet får lite att göra under en 3+ timmars film.

Men på tal om känslor så är det ändå bristen på sådana jag slås av. Avatar är så simplistisk, konventionell och förutsägbar att jag aldrig riktigt kan leva mig in och få fäste med engagemang och medkänsla. Jag kan inte ta det jag ser riktigt på allvar, och blir därför distanserad. Kanske jag ville för mycket – jag rankar flera av Cameron’s tidigare filmer som mina absoluta favoritfilmer, och hoppades att Avatar skulle vara i samma klass.

För vad hände med dom välgjorda karaktärerna? Cameron’s signum? I stort sett varenda en av hans tidigare filmer har varit proppfulla av starka, originella karaktärer som lever och utvecklas. Kyle Reese, Sarah och John Connor i Terminator-filmerna, Ellen Ripley, Hudson, Vasquez m fl i Aliens, Rose DeWitt i Titanic etc. En films behållning är dess karaktärer och Cameron har varit en mästare på precis det. Ta Sam Worthington, som var så lovande i Terminator 4, vad hände med honom? Han får stå modell för en datoranimation. Med facit i hand så var hans roll i T4, som robot i tron om att vara människa, mer komplex och intressant än den i Avatar.

Ett annat grundläggande problem med Avatar är detsamma som har härjat som en epidemi i film under de senaste 15 åren: felanvänd CGI. Inte nödvändigtvis dålig CGI, vilket för all del också kan vara fallet, utan felanvänd CGI. Vissa saker gör sig utmärkta som datoranimationer, som maskiner, byggnader, explosioner, ljuseffekter och annat som bygger på död materia. Annat, som organiskt material och biologiska varelser gör sig sämre, och ju närmare humanoider man kommer desto svårare blir det. Skaparna av Gollum i Sagan om Ringen förtjänar respekt för sitt arbete, men ingen med normal syn kan påstå att Gollum inte ser uppenbart datoranimerad ut (hur mycket det sedan stör var och en är en annan fråga).
Men frågan är egentligen inte vad utan hur man väljer att använda datoranimationer. I Jurassic Park animerades dinosaurier med stor framgång tack vare finess och kännedom om teknikens begränsningar; man använde bara det man klarade av att göra riktigt bra, och fyllde ut med stämning och subtilitet. Ett perfekt exempel på väl använd CGI.
I Avatar datoranimeras mestadels — just det — organiskt material och humanoider. Jag tänker inte såga kvalitén, men det används en masse och ser helt enkelt datoranimerat ut, och för mig räcker det tyvärr för att bryta illusionen.

Det har blivit lite kollektiv hysteri kring Avatar och man förväntas vara överväldigad och betagen av dess skönhet och budskap. Jag vill gärna vara med på det tåget, men kan inte riktigt. Avatar är egentligen en bra film med normala mått mätt, men jag hade väntat mig mer. Jag tycker Cameron fattade flera märkliga beslut och att han i slutändan fibblar bort mycket av potentialen.

Till sist, på tal om att väcka känslor så tycker jag följande lilla klipp från Svärdet i Stenen, med ett väldigt Avatar-likt tema, lyckas lika bra om inte bättre. Under bara 9 minuter behandlas glädje, kärlek, rädsla, sorg och ett naturalistiskt budskap på ett imponerande sätt. Bakgrunden är att trollkarlen Merlin håller på att utbilda väpnarpojken Arthur, och har som en lektion i naturens gång förvandlat dem båda till ekorrar (eller “Avatarer” — Merlin själv en blå sådan dessutom):

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s