The Obama Brand

obama_shep_print_final21Det är inte svårt att förstå varför hundratusentals människor samlades för att följa Barack Obamas presidentinstallation i tisdags. Inte heller varför folk höll händer, rördes till tårar och var stolta över sitt land. Men mitt i hysterin tycks många glömma att Obama ännu är helt oprövad. Han är än så länge bara ett löfte, en öppen symbol för hopp, förändring eller vad än folk vill se hos honom. “The Obama Brand” har Chomsky kallat fenomenet. Kanske finns potentialen där, men ingen vet hur hans presidentskap kommer att se ut i realiteten.

Så för en funktionalitetsinriktad betraktare, som ser uteslutande till vad personen gör – inte vem den är, förefaller det således mer logiskt att avvakta med eventuella reaktioner tills Obama har visat vad han kan prestera när det verkligen gäller. Hopp och drömmar kommer nämligen inte att räcka för att ta landet ur sin nuvarande kris; befolkningen kommer att behöva hjälp med arbete, sjukvård och pensioner, lobbyism och korruption — särskilt inom militären — måste bekämpas, Bush’s inskränkningar i konstitutionen måste revideras m.m.

Vi får helt enkelt hoppas att “produkten” Obama lever upp till “varumärket” Obama.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s