Amerikansk reklam II — militär rekrytering

Se först del I.

Men riktigt otäckt blir det inte förrän vi kommer till de militära rekryteringsfilmerna. Att locka till konsumtion av värdelösa prylar är en sak, att locka till uppoffring av liv och hälsa, med illusioner om spänning och ära, är en annan. Glorifiering av militären (eller av våld i andra icke-fiktiva sammanhang) måste vara ett av de största hoten mot ett samhälles långsiktiga överlevnad. Det är väl förvisso en oundviklig konsekvens av privatiseringen av densamma, något som redan är en långt gången process i USA — se military industrial complex.

Militärreklamen som dök upp nu under NHL-slutspelet framfördes med hjälp av en slug metod som skulle kunna beskrivas av propagandatekniken euphoria, i viss kombination med appeal to emotion. Metoden går ut på att framföra reklambudskapet till en recipient som är mottagliggjord genom att vara försatt i ett emotionellt rus.

Så här; man tittar på matchen (hockey är givetvis bara ett av många exempel) och rycks med av tacklingarna, dribblingarna, målen och missarna, man “laddas upp” emotionellt. Vid ett reklamavbrott görs en sömlös övergång från actionfyllda matchbilder, till soldater som marscherar, flaggor som hissas, tanks som vräker fram över terrängen och stridshelikoptrar som susar fram mot solnedgången. Känslorna och engagemanget från matchen följer med och formar ens intryck av bilderna i reklamfilmen, man är nu emotionellt, snarare än rationellt, mottaglig för dess budskap.

Man har som följd också en högre acceptans för andra tekniker som flag-waving, appeal to authority, slogans och heroism.

US Army. “Army Strong”, pampig, vanebildande musik.

US Army. Särskilt riktad mot datorspelare, notera hur man försöker uppnå en så sömlös övergång som möjligt mellan fiktion och verklighet.

US Army. “Army Reserve”, notera återigen övergången, nu civilt — militärt.

US Marines. “The Few, the Proud, The Marines”…tungt.

US Navy

Advertisements

2 thoughts on “Amerikansk reklam II — militär rekrytering

  1. Ytterligare två välgjorda reklamfilmer från Amerikanska Armén, med samma fundamentalt inspirerande teman som heder, stolthet, förfäder och brödraskap.

  2. Bra exempel. Dom vet precis vilka primitiva mekanismer dom ska spela på, och har dessutom tillgång till ett slags etablerat visuellt “underlag” från fiktiv media som film, serier och spel som lätt kan adapteras till verkligheten.

    Ett klipp från Starship Troopers, där satiren inte känns speciellt överdriven längre…

    Tack för din kommentar.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s