Hatkärleken till Lund

Bloggaren “Inget att säga” uttryckte nyligen sitt missnöje med Lunds studentkultur. Ba‘al Zebûb svarar och ger sina egna, mer positiva, åsikter och erfarenheter. Jag hade egentligen inte tänkt argumentera med dessa gentlemän utan snarare ge min egen syn på saken.

För det första tycker jag det finns en god grundidé med många studentikosa traditioner. Att föra folk samman, skapa gemensamhet, bryta isen. Det är också, med denna goda grundidé i åtanke, lätt att se något oskyldigt och oföragligt med hur en del av dessa traditioner ter sig, som t ex teknologernas regatta (bilden). Så länge en aktivitet är rolig, inkluderande och inte överdrivet konservativ finns det goda chanser att den gynnar alla inblandade.

Problemen uppstår när traditionen i sig står över syftet med aktiviteten och traditionsformalismen blir självändamålsenlig. Effekten av detta blir lätt att deltagaren kuvas under gamla “anor” och “ritualer” (appeal to tradition), och accepterar inslag av t ex förnedring, sexism och alkoholhets på ett sätt man inte gjort annars. Många traditioner bygger dessutom starkt på auktoritära gruppstrukturer, vilket i sin tur kan froda pennalism, svågerpolitik och exklusion.

Så varför lever dom här traditionerna kvar? För att studenterna håller liv i dem. Inte alla, men en liten andel av varje given studentgrupp, den andel som av olika anledningar vill ha en låtsasvärld av myter, högtider, kostymer, titlar, medaljer, hemliga ordnar och invecklat språk (appeal to prestigious jargon). Det kan handla om att skapa sig en identitet, få utlopp för något maktbegär eller bara vanlig ego-onani. Andra ser helt enkelt möjligheten att dölja sin gryende alkoholism bakom snapsvisor.

En slutledning av allt detta — som jag får gå in på närmare en annan gång — är att personer som hörs och syns, oftast gör så för att de vill höras och synas. Viljan att höras och synas kan sammankopplas med vissa, mindre attraktiva, egenskaper som t ex överkompensering och mindervärdeskomplex. Alltså, dom som syns och hörs mest i ett givet sammanhang, är med stor sannolikhet också dom som är minst intressanta att ägna sig åt. Detta är numera min grundinställning.

4 thoughts on “Hatkärleken till Lund

  1. Själv jämför jag Lund med en rad andra universitet och högskolor och hittar till min förvåning att Lund förmodligen är ett av de sämsta universiteten i alla fall om man är humanist. Jag kan tänka mig att man är lite liberalare och mer resultatinriktade på LTH. Tillexempel har jag aldrig varit med om en högskola som har så dålig kontakt med näringsliv/ kulturliv. Ingen högskola där man satsar så lite på undervisning. Mina år i Lund har varit en j*vla lekskola, fylld med grupparbeten, utan dem hade jag kunnat jobba heltid och ändå ta mina poäng.
    När det gäller nationer står jag fast, lägg ner skiten, högskolan skall vara till för att utbilda folk. Spex och annat fjanteri får man hålla på med om man själv vill, tror att det blir bättre fart på kulturlivet och fler människor som angagerarsig om man lägger ner nationerna. Då finns inga nationsmiffon kvar som kompisröstas upp i styrelser. Dessutom blir Lund säkert nyktrare och det skulle säkert alla må bra av!

    …kul att du gillade min blogg! Här var en hel del intressant här också.

  2. Har tyvärr väldigt liten egen erfarenhet av andra universitet och högskolor (ett par sommarkurser på MAH och HKR) men det ju lite bekymrande det du säger. Liberalare på LTH…kanske, vad gäller just studenttraditioner verkar det faktiskt stämma (iaf vad jag sett), men i övrigt vågar jag inte mer än hoppas att så är fallet. Tråkigt att du är missnöjd med dina studier, själva utmaningen är ju allt egentligen. Det optimala kursen – tycker jag – är den som man vete fan om man kommer att kunna klara av, då ger man allt och när/om man väl klarar den så känns det sjukt stimulerande.

    Tack för ditt svar och välkommen tillbaka :)

Leave a Reply

